Op weg naar de Ferry

24 augustus 2023 - Duinkerke, Frankrijk

Ik heb me nu in mijn tent geïnstalleerd, op de camping in Tonbridge, om het verhaal van gisteren te schrijven. Het regent, buiten is verder geen mogelijkheid en vandaag neem ik een pauze. Morgen gaan we weer op pad. Heeft enige moeite gekost…Het is gelukt.

Op de vorige camping in dePanne heb ik dan toch geprobeerd de haven van de ferry voor de TomTom te vinden. Geen resultaat!! De algemene ferry-haven dan maar. Om zeker te zijn dat ik de boot niet mis betekent het; vroeg vertrekken. De volgende morgen, gisteren dus, 07.00uur misty weather. Zon kon er niet goed doorkomen. Tent nat, alles een beetje klam, wachten tot de zon de mist weg werkt?? De boel, op de tent, na inpakken dan maar. Ik houd er niet zo van natte spullen in te pakken, ooit eens een mooie tent van mijn broer een beetje vochtig ingepakt en thuis even vergeten uit te pakken. Ik hoef niet te vertellen wat het bracht.

08:00uur zon komt er een beetje door. Vocht trekt wat weg, misschien tot 08:30 voor ik de tent afbreek en op rol. Mijn helm zet ik in de zon, is nog lekker nat van de rit van gisteren, kan ie drogen. Wat de tent betreft, ik had het natuurlijk wel verwacht en een beetje gehoopt dat het wachten wat bracht, helaas nat oprollen en 09:00uur wegwezen. Helm lekker warm en droog. Een opstekertje, toch een beloning!!

De ferry, een 30km rijden tot de haven in Duinkerken. 12:00uur Vertrek. 11:15uur Boarding. Niet weten of de navigatie me op de juiste plek brengt. Wat is het verkeer onderweg? Waar je allemaal niet aan denkt of moet denken. Je wilt de boot niet missen he’.

Normaal is alles relaxed, laat gebeuren. Nu is het drukte in je hoofd.

Eind goed, alles goed. Borden wijzen je de weg voor motorvoertuigen. Het blijkt de enige ferry-haven, je moet het alles maar net weten. Nu effe parkeren, paspoort uit de rugzak, smartphone voor de digitale reservering bij de hand, en op naar de controle op controle blijkt. Nog wel even gevraagd hoe waar ik moet zijn en het wijst zich met betonblokken gescheiden rijbanen naar de plek waar je moet zijn om je motor in de rij te parkeren. Ticket en paspoort, vragen wat je gaat doen in Engeland. Hoe lang je weg blijft, of je een retourticket hebt. Eind verder weer paspoort controle. Best streng gecontroleerd allemaal.

Motor in de rij. Op naar een kop koffie intussen 10:00uur. Mooi optijd gelukkig. Koffie besteld met een broodje mozzarella. Half broodje voor nu en half broodje voor op de ferry.

Het is intussen ook fantastisch mooi weer de zon brand op het asfalt, de vrachtauto’s en andere voertuigen. Buiten bijna geen schaduw en binnen geen airco. Heel veel mensen buiten op de banken in zon. Ik staand in de schaduw van het gebouw en kijkend om mij heen zie ik nu pas de hoge omheining rondom. Met de controle die je hebt gehad zet het je wel aan het denken.

ik hoor een paar andere motoren aankomen en neem het initiatief er naar toe te gaan, even een praatje maken. Het blijken een Engelsman en een ouder koppel uit Denemarken.

Zo nu voor mij een koffiepauze straks verder met een ander verhaal “de Ferry”