Links rijden. Je hoofd erbij houden.

1 september 2023 - Engeland, Verenigd Koninkrijk

De meeste drukke wegen zijn voorrangswegen. Gelukkig!! Ik heb op een kruising van gelijke wegen het links voorrang geven nog niet meegemaakt. Ik heb het idee dat het zomaar fout gaat.

Dat naar rechts afslaan in Engeland vraagt toch steeds weer je aandacht. Nu, na een aantal dagen, nog steeds niet automatisch. Altijd je hoofd erbij houden. Zo’n moment is daar ook als je als voetganger de weg oversteekt. Wij kijken eerst naar links, om dit anders te doen. Dus kijk eerst naar rechts. Dat dus, gaat niet vanzelf. Ook hier moet je je hoofd erbij houden.

Naar links de weg op rijden is ook zo’n aparte handeling. Dit gaat niet zo makkelijk. Ik heb het idee dat het aan de behendigheid met fiets of motor ligt om makkelijker, in evenwicht, over je linkerschouder te kijken en bij geen verkeer door te rijden. Dan, in evenwicht, over je rechterschouder te kijken en de actie te doen. Hier is het nu zo dat ik gewoon stop, kijk, veilig? En dan pas ga. Eigenlijk kan het op de binnenwegen niet anders. Die wegen hebben links en rechts hoge begroeiing; Hagen, bomen, struiken. Totaal geen zicht in bochten en op splitsingen. Dit gegeven overvalt je werkelijk. Ook als je dan in de bocht een fietser op de weg hebt rijden.

De rotondes. Het is hier een en al rotonde. Kruisingen worden met een cirkel in het midden een rotonde. Ik ben er nu pas achter hoe het hier zoal gaat. Ga je links af, geef je richting. Ga je rechtdoor niet. Ga je 3kwart de rotonde rond, dus naar rechts, geef je richting. Vooraf zijn vaker rijbanen om voor te sorteren. Niet altijd duidelijk met pijlen aan gegeven waar je moet staan. Buitenste baan altijd voor rechts.Toch gaat het soms niet goed. Rotonde heeft voorrang. Dus als van rechts een voertuig al de rotonde-streep heeft gepakt, voordat jij wat doet, gaat die voor. Het gaat steeds beter. Heerlijk oppassen in het verkeer!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl