Marlborough

2 september 2023 - Marlborough, Verenigd Koninkrijk

Ik zit nu op een plek waar ik veel steden aan kan doen. Steden ,zoals ze zeggen met een rijke historie. Glastonbury, Bath, Wells. Glastonbury was het doel en op advies van de mede camping gasten moest ik Bath en Wells beslist aandoen. ik had het de vorige keer over hoe makkelijk en ongedwongen de contacten kunnen worden gemaakt en zijn. Nu, dit heb er dan van.

Een heel bijzondere mede camping-gast is Neo. Iemand die beleidsmedewerker was voor ziekenhuizen en nu meer bezig is met historie en archeologie. Hij raadde mij aan naar Avebury te gaan. Een ring van rotsblokken eerder gemaakt dan Stonehenge, helemaal niet zo ver vanaf de camping en in de toer van steden makkelijk te doen. Dus waarom niet.

Voordat ik met mijn verhaal naar Avebury ga een ander ding!! Mijn IPhone en IPad hebben elektriciteit nodig. Dus mijn Powerbank moet vaker opgeladen kunnen worden om de boel op gang te houden. Het was dus zover dat ik mijn oplader uitpakte en naar het toilet liep, waar ik al eerder bij een zoektocht een stopcontact had gevonden, om de stekker in het stopcontact te steken. Ik dacht 2 pins steker moet internationaal wel lukken. “No Way”. Het kan allemaal net niet. Yes wat nu. Welke winkel moet ik hebben om een adapter dan wel een oplader te kopen. Uiteindelijk de beslissing genomen op de camping de mensen die ik tegenkom te vragen om me uit de brand te helpen. Het was tegen 16:00uur Engelse tijd. Een paar oudere dames in een puptent gevraagd of zij mij konden helpen, die kwamen uit de buurt, waren voor het weekend op de camping. Gaat hier wat dat aangaat denk ik wat makkelijker, er zijn meer mogelijkheden zoiets en dan heel basic te gaan doen. Adres en winkel na wat zoeken op internet gevonden. Kon ik nog mooi voor sluitingstijd op pad. het werd een andere oplader met Engelse steker, ook goed en nu terug. Door de nacht de boel opladen. Ja ja, ik was niet de enige die dit enige elektriciteits-punt had ontdekt. Gelukkig twee stopcontacten dus op vertrouwen dan maar laten liggen tot de volgende morgen.

De volgende morgen . Ja wel hoor, mijn powerbank uit het stopcontact, had een ander persoon dit energiepunt ook nodig. Ik dacht niet flauw doen en dat apparaat dan ook van de spanning af. Mijn powerbank was nu 3/4 geladen. OK!! Op naar Avebury…

Het speciale weekend heeft de consequentie dat het overal druk kan zijn. Dus ook hier in Avebury. Parkeerplaatsen om de stad te sparen van overal geparkeerde auto’s, vol!!. Zomaar de motor neerzetten gaat niet in het zuiden van Engeland. Echt niet. De trottoirs zijn smal en niet vlak, ook mogelijk brede stukken zijn dan niet te gebruiken. Op de smalle wegen parkeren, geen doen. Dus op zoek. Net buiten het plaatsje, bij een niet gebruikte schuur, een plek gevonden om te parkeren. De weg terug gaat langs de main road. Geen extra ruimte op de rijbaan. Direct stoeprand en smalle berm en veel verkeer. Mijn gevoel?? Best wel risky. Eind goed al goed.

Bij binnenkomst in het plaatsje en bij het zien van de rotsblokken dacht ik dit beeld al een keer eerder gezien te hebben. Het was toen op TV, een docu over een plaatsje in Engeland waar de nog gevonden stenen op hun plek werden gezet. De ontbrekende stenen werden vervangen door betonnen paaltjes. Het bleek dat de plaatselijke bevolking de stenen hadden gebruikt voor hun huizen dan wel voor omheiningen of i.d. Met “de Hadrians Wall” was dat ook het geval. Waarom niet, als het geen praktisch nut heeft zo’n muur of de stenen die liggen er zomaar. Gewoon gebruiken dat spul. Nu gelukkig het historisch besef.

Nu ik mijn rondje heb gemaakt, wat beelden heb geschoten, een moment pauze op de dijk heb genomen. Even geen extra gekke dingen doen en op naar Bath de historisch stad.

Straks verder….

1. Erika:
    hi Lief,
    jouw Avonturen en schrijfstijl blijven leuk om te volgen. Ik wist wel dat je leuke „praatjes“ hebt 😃😉
    lieve groeten van thuis 😘 en tot vanavond dagelijks belmoment
  2. Theo en Ellen:
    Bert, wat een prachtige foto’s. Heel veel plezier. Genieten!🇬🇧
  3. Jan en Henriette:
    2 september 2023
    Hoi Bert, wat mooi om mee te kunnen kijken naar je belevenissen onderweg !
    Mooie filmpjes en foto's. Nog heel veel plezier en geniet van je bijzondere reis!🏍🇬🇧
  4. Theo en Ellen:
  5. Bert:
    2 september 2023
    Hele fijne reacties van jullie. Het geef me een goed gevoel om op deze manier door te kunnen gaan. Bert.